Informatiegids

Lijkt tafeltennis of pingpong je leuk?
Kom vrijblijvend een balletje slaan tijdens onze openingstijden, of mail naar Gert-Jan@ttvWaalwijk.nl of bel naar 06-53158194.

Openingstijden
Jeugdleden krijgen op maandag en donderdag training van 18:30 tot 20:00 uur onder leiding van een gediplomeerde trainer. Je bent niet verplicht om beide dagen te komen.
Seniorleden mogen op maandag vanaf 20:00 uur trainen of vrijspelen.
Ook op donderdagochtend, dinsdagavond en donderdagavond kun je vrijspelen.

Locatie
Onze speelzaal met 8 tafeltennistafels bevindt zich aan de Hertog Janstraat 1d te Waalwijk
We spelen boven de fietsenwinkel Arno van Kessel. Onze entree en wenteltrap naar de eerste verdieping vind je rechts van de fietsenwinkel.

Om recreatief te spelen betaal je € 25,00 per kwartaal.
Om lid te worden hebben we je inschrijfformulier nodig.

Competitie
Wil je competitie gaan spelen, dan worden voor de jeugd de wedstrijden op zaterdag- of zondagochtend gespeeld en voor senioren op de maandag- tot en met de vrijdagavond.
Hiervoor vraagt de Nederlandse TafelTennis Bond (NTTB) een kleine vergoeding aanvullend op het lidmaatschap van onze vereniging. Daarnaast kun je vanaf 14 jaar ook spelen in de Tilburgse Tafeltennis Liga (TTL). Er zijn dus meer dan genoeg mogelijkheden om te spelen.

Activiteiten
Naast de wekelijkse speelavonden, organiseren we regelmatig leuke en gezellige activiteiten, zoals:

• Mini Maxi-toernooi
  • Zomerkamp voor de Jeugd
  • Opwarmtoernooi
  • Clubkampioenschap
  • Kaartavond
  • Open dubbel toernooi
  • Open Waalwijkse Ultimate Toernooi
Geschiedenis
De TafelTennisVereniging Waalwijk bestaat al sinds 7-4-1947 en is de grootste vereniging binnen de regio De Langstraat.

Tafeltennis Kennismaking

Waarom tafeltennissen?
Misschien overweeg je om te beginnen met tafeltennis, maar aarzel je nog. Is tafeltennis iets voor jou? Om de volgende redenen is tafeltennis zo leuk:

Voor jong en oud
Tafeltennis is een sport voor jongens en meiden, mannen en vrouwen, jong en oud. Je kunt er op elke leeftijd mee beginnen. De technieken zijn relatief eenvoudig, dus ook die zijn door iedereen en op elke leeftijd te leren. Het spelniveau bepaal je zelf, afhankelijk van hoe fanatiek en leergierig je bent.
Het voordeel is bovendien dat je niet op een bepaalde leeftijd hoeft te stoppen, omdat je het allemaal niet meer bij kunt houden. Hierdoor ontmoet je bij tafeltennis niet alleen mensen van je eigen leeftijd, maar ook jongeren en ouderen. Je kunt dus voortdurend van anderen leren of aan anderen iets leren.

Techniek
Tafeltennis is een flitsend en snel spel, maar toch is het basisspel verrassend eenvoudig. Al na enkele lessen ben je in staat om redelijk te spelen. Daarna heb je nog zeer veel mogelijkheden om je spel te verbeteren. Dit maakt tafeltennis zo’n boeiende sport. Sommige spelers beheersen bepaalde technieken tot in de puntjes, maar zijn op andere plekken weer zwak. Zolang de tegenstander jouw zwakke plekken niet weet uit te buiten, zit je goed, zelfs als je nog niet alles beheerst.

Fysiek intensief
Tafeltennis is een fysiek intensieve sport. Je gebruikt al je spieren. Lopen en voetenwerk zijn belangrijk om de juiste positie in te nemen. Soepele armbewegingen, polsen en handen zijn belangrijk voor het maken van de juiste slag. Maar ook de spieren in je romp (borst, rug) doen mee om de juiste houding te bepalen en bij het maken van de slagbeweging. Ben je nog niet zo oud, dan is tafeltennis erg nuttig voor een betere en snellere ontwikkeling van je fijne motoriek en je oog/hand-coördinatie.

Helder denken
Tafeltennis is niet alleen een fysieke sport, je moet er ook goed en snel bij nadenken. Voortdurend moet je opletten wat de zwakke plekken van je tegenstander zijn en met welk effect je tegenstander de bal speelt! In een flits moet je bedenken hoe je het beste kunt reageren op het spel van je tegenstander.

Tactisch intensief
Terwijl jij probeert je zwakke punten te maskeren, probeer je de zwakke punten van je tegenstander te zoeken en je tegenstander te verassen door de bal een bepaald effect mee te geven.

Nog meer pluspunten:
+ Je bent niet afhankelijk van het weer.
+ Je speelt alleen, maar ook als team.
+ Je leert snel handelen en reageren.
+ Weinig kans op blessures.
+ Het is goedkoop.